Direktlänk till inlägg 20 januari 2011
Att en artist kan nå stora lyssnarskaror utan att synas på försäljningslistorna är inget konstigt i dagens musikklimat. Trots det ser North Carolina-rapparen J Cole uppriktigt förvånad ut när han på måndagskvällen kliver in på Vegas scen i Köpenhamn och möts av en helt slutsåld lokal.
Cole var den första att kontrakteras till Jay-Z:s och konsertgiganten Live Nations musikimperium Roc Nation. Debutalbumet släpps inte förrän senare i vår men J Coles tre mixtapes – gratisalbum som sprids i pr-syfte – har uppenbarligen redan gett honom en stor skara internationella fans, åtminstone i Köpenhamn.
Precis som Jay-Z har J Cole en förmåga att blanda avancerade texter med mer lättfångade krokar till de breda massorna. Men hans historieberättande rapstil har egentligen mer gemensamt med föregångare som Nas och Slick Rick.
Produktionerna på mixtapes som ”The Warm Up” och ”Friday Night Lights” från i höstas har paralleller till den samplingsbaserade och soulinfluerade hiphop som Kanye West introducerade sig med. Live är tempot uppskruvat och låtarna mer intensiva. Basen i egenproducerade förstasingeln ”Who Dat” och i ”Blow up” är så tung att mina jeans fladdrar längs benen.
Vissa raplyriker kvävs lätt av de tjocka ljudmattor som i regel utmärker hiphopkonserter. J Cole undviker det genom att avsluta låtar som ”Dollar & A Dream” a cappella.
Jag blir ofta glad av att läsa Hanna Hellquists DN-krönikor och höra henne spinna loss i morgonradion. Hon har en fantastisk förmåga att förmedla liv på ett oretuscherat sätt. I tv-serien ”Jakten på lyckan”, som hade SVT-premiär i går, sk...
Människan sägs vara ett flockdjur. Hon vill höra till. Att tänka i termer av vi och de är frestande. Religionstillhörighet, etnicitet, nationell tillhörighet är viktiga för att skapa ett ”vi”. Men varje vi stänger också ute. Några hör til...
Vad blir kvar av dans om man inte kan se den? Den frågan ställs på sin spets i den rumänske koreografen Manuel Pelmus föreställning ”Preview”. Manuel Pelmus dansar i mörker och publiken får lita till sina andra sinnen för att uppleva gä...
Till hösten satsar Malmö opera på en familjeopera som bygger på Astrid Lindgrens bok ”Karlsson på taket”. Den ska ha urpremiär i december och sedan spelas över årsskiftet i ett tjugotal föreställningar. Operachefen Bengt Hall beställde ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 | 21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|