Direktlänk till inlägg 20 januari 2011
Människan sägs vara ett flockdjur. Hon vill höra till. Att tänka i termer av vi och de är frestande. Religionstillhörighet, etnicitet, nationell tillhörighet är viktiga för att skapa ett ”vi”. Men varje vi stänger också ute. Några hör till, andra inte.
Tro och rit kan användas för att skapa ett snävt ”vi” som står mot andras religion eller gentemot icke troende. Samtidigt kan religion lyfta fram det som förenar alla människor oberoende av tro genom att beröra djupt existentiella frågor. Per Wirtén (5.1) har rätt i att religionerna ofta hjälpt oss besvara de stora frågorna om vad det innebär att vara människa. Frågorna är ibland viktigare än svaren. Ord som tolerans, barmhärtighet och nåd har varit med om att skapa en liberal kultur. De behövs fortfarande. I synnerhet när hatet mot muslimer breder ut sig på nära håll.
Religion kan odla inskränkthet lika väl som vidsynthet. Just därför behöver religionen granskas. Men både religiösa och ateistiska övertygelser kan användas för att dra gränser mellan ”oss” och ”de andra”. Högerextremismen i Holland och Frankrike har ofta sekularistiska förtecken. Även mänskliga rättigheter och HBTQ-frågor utnyttjas för att göda främlingshat och islamofobi, långt bortom det Sigrid Combüchen (10.1) kallar de svenska ateisternas IOGT-rörelse. Varken ateistiska eller religiösa synsätt är objektiva utan ingår i en livshållning, en tro. Det partikulära lika väl som det universella kan användas för att stänga ute. Egna kulturella föreställningar finns nämligen alltid med, även i det som sägs vara universellt.
Frestelsen att tänka i enkla kategorier är stor. Vänster och höger, kvinnor och män, svenskar och invandrare, ateister och troende. Sådana enkla indelningar handlar ofta om intellektuell lättja. Lägg till socialt och geografiskt ursprung, kön och hudfärg så syns det hur grova dessa grupperingar är. Alla muslimer är inte offer för brutala regimer. Somliga är det. Lars Åberg (17.1) har rätt i att det ibland utlöser en reflex att se alla som offer. Men alla kvinnor är inte offer därför att gruppen kvinnor generellt har mindre makt i världen. Inte heller alla muslimer är offer. En liten minoritet ingår i fascistoida nätverk. Andra är förföljda och trakasseras för sin tro eller sin religiösa klädsel.
Jag blir ofta glad av att läsa Hanna Hellquists DN-krönikor och höra henne spinna loss i morgonradion. Hon har en fantastisk förmåga att förmedla liv på ett oretuscherat sätt. I tv-serien ”Jakten på lyckan”, som hade SVT-premiär i går, sk...
Vad blir kvar av dans om man inte kan se den? Den frågan ställs på sin spets i den rumänske koreografen Manuel Pelmus föreställning ”Preview”. Manuel Pelmus dansar i mörker och publiken får lita till sina andra sinnen för att uppleva gä...
Att en artist kan nå stora lyssnarskaror utan att synas på försäljningslistorna är inget konstigt i dagens musikklimat. Trots det ser North Carolina-rapparen J Cole uppriktigt förvånad ut när han på måndagskvällen kliver in på Vegas scen i Köpenhamn ...
Till hösten satsar Malmö opera på en familjeopera som bygger på Astrid Lindgrens bok ”Karlsson på taket”. Den ska ha urpremiär i december och sedan spelas över årsskiftet i ett tjugotal föreställningar. Operachefen Bengt Hall beställde ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 | 21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|